blog

معرفی انواع تجهیزات و اجزاء چراغ سیالیتیک

معرفی اجزاء و تجهیزات چراغ سیالیتیک

چراغ سیالیتیک یا همان چراغ جراحی از بدیهی ترین و مهم ترین اقلام اتاق عمل محسوب می‌شود که به منظور تامین روشنایی اتاق عمل و به خصوص روشن کردن موضع جراحی مورد استفاده پزشکان قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی معرفی انواع تجهیزات و اجزاء چراغ سیالیتیک و لوازم و ملزومات چراغ اتاق عمل خواهیم پرداخت. همچنین شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با قیمت و انواع چراغ اتاق عمل به صفحه مربوطه در سایت ما مراجعه نمایید.

معرفی چراغ سیالیتیک و اجزای آن

مناسب ترین چراغ ها به منظور استفاده در اتاق عمل، چراغ های سیالیتیک هستند. شاید فکر کنید که از لامپ های معمولی هم می‌توان به عنوان منبع نور در اتاق عمل استفاده کرد اما چراغ اتاق عمل با توجه به ساختار خاصی که دارد منحصرا برای استفاده در اتاق عمل طراحی شده‌اند. همچنین با توجه به این که این چراغ ها در محیط بیمارستان استفاده می‌شوند، بایستی همواره همه اجزای چراغ سیالیتیک استریل و پاکیزه باشند و به طور مداوم بتوان آنها را ضدعفونی کرد.

این چراغ ها به طور کلی از چند بخش اصلی تشکیل شده اند که این اجزا در کنار هم باعث عملکرد صحیح این چراغ می‌شوند. معرفی انواع تجهیزات و اجزاء چراغ سیالیتیک را می‌توان به چهار قسمت تقسیم کرد :

قمر های نوری

همان طور که اشاره کردیم چراغ های سیالیتیک به سبب ایجاد نور بدون سایه، از چندین لامپ تشکیل شده اند. به مجموعه این لامپ های در کنار هم، قمر نوری گفته می‌شود. قمر نوری بخش اصلی تجهیزات چراغ سیالیتیک می‌باشد. چراغ های سیالیتیک اغلب  به صورت یک قمره، دو قمره و سه قمره هستند. قمر نوری علت اصلی ایجاد نور بدون سایه می‌باشد.

بازوی دستگاه

همان طور که گفتیم، با اینکه چراغ سیالیتیک معمولا به سقف، دیوار و یا حتی زمین متصل می‌شود اما با استفاده از بازوی متحرک می‌توان زاویه تابش نور را در جهات مختلف مطابق با سلیقه پزشک تنظیم کرد. پس از تعین زاویه تابش نور، می‌توانیم اصطلاحا دستگاه را قفل کنیم تا در طول زمان جراحی، محل تابش چراغ تغیر نکند. این قسمت از چراغ، همواره در تماس با دست پزشک و یا جراح می‌باشد بنابراین بازوی چراغ سیالیتیک باید قابلیت شستشو و ضدعفونی کردن را داشته باشد.

جعبه فیوز

همه سیستم های الکترونیکی و برقی دارای قسمتی به نام جعبه فیوز برای محافظت از مدار های خود هستند. چراغ های سیالیتیک هم همانند سایر تجهیزات برقی دارای جعبه فیوز می‌باشند.

ترانس کاهنده

ترانس های کاهنده قابلیت تغیر ولتاژ مدار ها را دارند. این ترانس ها در تجهیزات مختلف چراغ های سیالیتیک نیز وظیفه تنظیم شدت روشنایی را بر عهده دارند.

نکات مهم در استفاده از چراغ سیالیتیک

کنترل گرمای چراغ

از مهم ترین نکاتی که پس از روشن کردن چراغ باید به آن توجه کرد، میزان گرمای تولیدی آن است. در صورتی که گرمای چراغ بیش از حد بود باید توسط فرد متخصص عیب یابی شود.

تماس دست با چراغ

هنگام استفاده از چراغ بایستی از دستکش استفاده کرد چرا که تماس مستتقیم پوست با چراغ سیالیتیک باعث بروز دو مشکل می‌شود:

  • ایجاد سایه با باقی ماندن کثیفی های دست و همچنین اثر انگشت بر روی لنز چراغ
  • در پی تماس پوست با چراغ سیالیتیک سدیم موجود روی پوست دست و انگشت ها، روی چراغ باقی می‌ماند. این سدیم قابلیت واکنش با گاز هالوژن موجود در لامپ را دارد. این واکنش در طی زمان می‌تواند باعث شکستن چراغ بشود.
چراغ سیالیتیک و ویژگی های آن

هنگام استفاده از چراغ سیالیتیک بایستی از دستکش استفاده کرد.

صاحبان کلینیک ها و بیمارستان ها قطعا به دنبال خرید انواع تجهیزات و اجزاء چراغ سیالیتیک خواهند بود. شما همچنین میتوانید انواع ملزومات چراغ اتاق عمل را از سایت ما تهیه نمایید. طبق گفته های بالا، چراغ های سیالیتیک دارای ویژگی هایی هستند که هر چراغ را از چراغ دیگر متمایز می‌کند. هنگام خرید این چراغ باید فاکتور هایی از جمله تعداد قمر، مقدار گرمای تولیدی، شدت نور تابشی  و دسته قابل حرکت را در نظر گرفت و با توجه به خواسته و نیاز های خود اقدام به خرید کرد. برای آشنایی بیشتر و توضیح انواع چراغ سقفی سیالیتیک اتاق عمل چیست میتوانید به مقاله مربوطه در سایت ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *