blog

خصوصیات و ویژگی های انواع چراغ اتاق عمل

خصوصیات چراغ اتاق عمل

 خصوصیات چراغ اتاق عمل

یکی از ابزارهای ضروری در اتاق عمل، چراغ جراحی یا همان چراغ سیالیتیک است. این نورپردازی، روشنایی لازم را برای جراح فراهم می کند و امکان دید واضح بافت ها و نواحی درگیر در طول عمل جراحی را فراهم می کند. در این مقاله توضیحی کامل از خصوصیات و ویژگی های انواع چراغ اتاق عمل داده شده است. همچنین شما میتوانید برای اظلاع از سایر انواع مدل های چراغ سیالیتیک به صفحه مربوطه در سایت ما مراجعه نمایید.

بسیاری از افراد ممکن است چراغ های جراحی را شبیه به چراغ های معمولی درک کنند.با این حال، این باور نادرست است، زیرا تفاوت های قابل توجهی بین آنها وجود دارد. چراغ های جراحی باید روشنایی مشابه نور طبیعی روز ایجاد کنند تا از ترکیب رنگ ها جلوگیری شود. علاوه بر این، آنها نباید دمای محیط اتاق عمل را افزایش دهند، به این معنی که باید نور خنک (بین 3000 تا 5000 کلوین) ساطع کنند. علاوه بر این، چراغ های اتاق عمل نباید سایه ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که سایه جراح روی بافت های بیمار نمی افتد.

ویژگی های چراغ اتاق عمل چیست؟

  • دارای نور کافی و استاندارد

نور کافی برای هر نوع عمل جراحی ضروری است. هر عمل جراحی خاص به شدت و سطح روشنایی خاصی نیاز دارد. در وسایل روشنایی مختلف، این دو پارامتر با مقادیر خاصی از شدت نور (اندازه‌گیری شده در لوکس) و قطر میدان روشنایی (اندازه‌گیری شده بر حسب سانتی‌متر) نشان داده می‌شوند که در چراغ های اتاق عمل بر اساس استانداردهای مختلف برای شرایط خاص تعیین می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با با انواع چراغ اتاق عمل و مزایا و معایب آن مقاله مربوط به آن را در سایت ما مطالعه نمایید.

ویژگی های چراغ اتاق عمل

  • داشتن نور طبیعی و نچرال

وجود نوری مشابه نور روز در چراغ های اتاق عمل ضروری است. نور خورشید ترکیبی از تمام نورهای طیف مرئی به همراه طیف گسترده ای از طیف های نامرئی، از جمله مادون قرمز و ماوراء بنفش است که به صورت زرد مایل به سفید کم رنگ ظاهر می شود.

استفاده از طیفی مشابه با طیف نور خورشید در سیستم های روشنایی می تواند به طور قابل توجهی خستگی چشم و خطاهای تشخیص رنگ را کاهش دهد..این را می توان با استفاده از یک فیلتر مناسب برای نور ساطع شده از یک لامپ هالوژن، به ویژه هدف قرار دادن محدوده مادون قرمز و بخشی از طیف قرمز را به دست آورد.

  • تولید نور سرد با داشتن فیلتر مناسب

تولید نور خنک از طریق استفاده از فیلترهای نوری مناسب در روش های جراحی، به ویژه در طول عملیات طولانی، ضروری است. به حداقل رساندن گرما در اطراف سر و گردن جراح و همچنین در ناحیه جراحی بسیار مهم است. حداکثر افزایش دمای مجاز در این مناطق بر اساس استانداردهای خاصی تعیین می شود..

  • توانایی نور برای نفوذ به ناحیه جراحی

این توانایی به دو دلیل اصلی در روشنایی اتاق عمل ضروری است:ابتدا نیاز به روشن کردن محل جراحی وجود دارد که ممکن است عمق قابل توجهی داشته باشد. دوم، اجتناب از نیاز به جابجایی یا تنظیم مجدد نور هنگام تغییر ارتفاع میز جراحی بسیار مهم است.

به طور معمول، بازتابنده‌هایی که به شکل بیضوی طراحی شده‌اند، عمق نفوذ تنها چند سانتی‌متر را ممکن می‌سازند. برای دستیابی به دید واضح در اعماق بیشتر در ناحیه جراحی، لازم است به طور مداوم تمرکز نور تنظیم شود.

  • داشتن کمترین سایه برای جراحی

به حداقل رساندن سایه در ناحیه جراحی به دلیل قرار گرفتن نور در بالای جراح ضروری است، که ممکن است منجر به انسداد سرشانه یا سر جراح در مسیر نور شود. روش‌های مختلفی در طراحی منابع نور و بازتابنده‌ها برای کاهش سایه به کار می‌رود، از جمله:

  • افزایش اندازه بازتابنده و طراحی آن به شکل بیضی برای همگرایی نور بازتاب شده. این روش که ابتدایی ترین روش در نظر گرفته می شود، از ایجاد سایه های برجسته در ناحیه جراحی جلوگیری می کند. چنین نورهایی عموماً به عنوان تک نوری یا تک کانونی شناخته می شوند.
  • استفاده از منابع نوری متعدد در زوایای مناسب به طوری که نقاط کانونی آنها در ناحیه جراحی قرار گیرد. اگرچه این رویکرد به دلیل نیاز به بازتابنده‌ها و لامپ‌های اضافی، هزینه‌های تولید بالاتری را متحمل می‌شود، اما به طور موثر اثرات سایه را کاهش می‌دهد.
  • ماهیت چند نقطه ای این روش نورپردازی نه تنها سایه ها را در میدان جراحی از بین می برد بلکه یکنواختی نور را نیز تضمین می کند. این چراغ ها معمولاً به عنوان چند ستاره یا چند کانونی شناخته می شوند.
  • دارای طراحی بسیار کاربردی

استفاده از یک طراحی بهینه برای تسهیل در تنظیم و موقعیت لامپ، همراه با ادغام بازوهای تخصصی برای دستیابی به حالت بی وزنی، افزایش درجه آزادی و افزایش زاویه چرخش و به حداقل رساندن فناوری الکترونیک برای جلوگیری از پیچیدگی و آسیب پذیری در این چراغ ها تعبیه شده است. شما همچنین میتوانید برای آشنایی بیشتر با اجزا و تجهیزات چراغ سیالیتیک مقاله مربوطه به آن را در سایت، مطالعه نمایید.

  • سهولت در سرویس دستگاه و تعویض لامپ

توانایی جدا کردن اجزایی که با دست در تماس هستند (مانند دسته تنظیم لامپ) برای ساده سازی فرآیندهای استریل کردن و تمیز کردنو از بین بردن درزها و شکاف هایی که می تواند منجر به تجمع کثیفی و عفونت شودو همچنین شکل آیرودینامیکی چراغ جلو برای جلوگیری از تلاطم هوا در اطراف سر جراح در شرایطی که تهویه از سقف تامین می شود از جمله خصوصیات و ویژگی های انواع چراغ اتاق عمل است.

در این مقاله از سایت به توان تجهیز احیاء تمامی ویژگی های چراغ های اتاق عمل گفته شد تا بتوانید قبل از خرید به داشتن این ویژگی ها در چراغ توجه نمایید تا خریدی بهتر را تجربه نمایید. همچنین میتوانید برای دیدن انواع چراغ سیالیتیک و اطلاع از قیمت ها به صفحه فروشگاه در قسمت چراغ اتاق عمل مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *